"Łowcy skarbów. Kto da więcej"

Już we wrześniu na antenie telewizyjnej Czwórki premiera polskiej edycji światowego hitu pt.: "Łowcy skarbów. Kto da więcej". To doskonałe połączenie rozrywki, wiedzy i emocji - przedmioty i ich historie ożywają na naszych oczach, licytacje mogą przyprawić o zawrót głowy, a w studiu goszczą ludzie o niezwykłych pasjach i fascynującej wiedzy.
przewiń w lewo
przewiń w prawo

"Łowcy skarbów. Kto da więcej" - odcinek 125

Pierwszym gościem jest pan Rafał, właściciel pomarańczowego biurowego krzesła projektu Charlesa Pollocka, który kupił przez internet. W latach 60. projektant tworzył głównie meble biurowe w USA, a ten konkretny przedmiot powstał w latach 70. O wykorzystanych materiałach, stanie zachowania i jego wartości rynkowej opowiada Daniel Stoiński, kulturoznawca, czeladnik, miłośnik tradycyjnego rzemiosła oraz właściciel sklepu z powojennym designem. Jako drugi na licytacji występuje pan Łukasz. Przyjechał z oryginalnym hełmem motocyklowym polskiej produkcji z 1989 r. Otrzymany od babci za pomoc w piwnicznych porządkach, hełm nigdy nie był używany i ma oryginalnie zabezpieczoną przyłbicę. O tym, kto może docenić znalezisko, jego stanie zachowania i wycenie mówi Kora Tea Kowalska, archeolożka i kulturoznawczyni, oraz wykładowczyni historii sztuki, ekspertka teorii i praktyki kolekcjonerstwa, współpracująca od lat z instytucjami kultury. Następnym skarbem jest nakręcana lokomotywa należąca do pana Macieja. Jego nakręcana lokomotywa z lat 70. wzbudziła ogromny entuzjazm prowadzącego program i eksperta ze względu na mechanizm chroniący zabawkę przed runięciem w otchłań z krawędzi stołu. Jakub Naumiuk, rzeczoznawca, współtwórca wielu reedycji ikon polskiego wzornictwa, a także współpracownik największej polskiej platformy sprzedającej design zdradza tajemnice działania blaszanej lokomotywy i jej mechanizmu. Ostatnim gościem programu jest pan Dawid. Przyjechał z fajansowym wazonem z Włocławka, otrzymany przez małżonkę od prababci. Projekt wazonu został wykonany wg. stylistyki „new look” przez Wita Płażewskiego w 1959 r. i był ozdabiany ręczne. Więcej o projektancie, technice wykonania, stanie zachowania wazonu i jego wycenie opowiada Krystyna Łuczak-Surówka, historyczka i krytyczka designu, wykładowczyni warszawskiej ASP, kuratorka wystaw i kolekcjonerka polskiego wzornictwa.
Dodano: Środa, 31 maja 2023 (11:01)
Reklama